16.2.12
Valentijnsactie in Bilderdijkstraat en 1e Constantijn Huygensstraat

De reacties waren positief, maar de verhalen soms ronduit schrijnend. Ondernemers zitten namelijk niet alleen in een slecht bereikbare bouwput, maar hebben ook te kampen met de recessie. Zo spraken we winkeliers die hun omzet in de afgelopen jaren met meer dan de helft terug zagen lopen, ondernemers die aan de lopende band klanten kwijtraken en moeten teren op hun spaargeld. Opvallend veel winkeliers klagen over het feit dat er veel parkeerplaatsen zijn weggehaald en dat de blauwe parkeerzone (10 cent per uur) wordt opgeheven door het PvdA/GroenLinks bestuur. Dit bevestigt voor ons de noodzaak om te blijven strijden voor een goede bereikbaarheid, ook met de auto!
In een aantal gesprekken kwam naar voren dat ondernemers meer promotie willen vanuit het stadsdeel. Denk bijvoorbeeld aan een spotje op AT5 of een advertentie in Het Parool zodra de prachtige nieuwe winkelstraat wordt geopend en alle winkels weer goed bereikbaar zijn. Op die manier zijn klanten misschien sneller op de hoogte en kan het winkelgebied een boost krijgen. Het is eigenlijk maar een piepkleine geste naar de ondernemers, die nu al jarenlang met een bouwput voor de deur zitten.
Als fractie hebben we dit idee meteen vertaald naar een motie voor alle winkelstraten die te kampen hebben met soortgelijke (weg)werkzaamheden en problemen met bereikbaarheid. Onze motie is dezelfde Valentijnsavond nog aangenomen door de gehele deelraad. Lees hier het persbericht. Alle beetjes helpen.