6.9.06

 

Ondernemers in de buurt

Deze week ben ik bij wat ondernemers bij mij in de buurt naar binnen gelopen, zomaar om een praatje te maken. Wat me meteen opvalt als ik in mijn eigen M.H. Trompstraat loop, is dat er druk verbouwd wordt in Snackbar Maxima. Nieuwe eigenaar? Binnen tref ik een oudere Turkse man die keihard aan het klussen is. “Alles moet vernieuwd worden”, stelt hij met een zorgelijk gezicht. Blijkbaar heeft de vorige eigenaar zijn zaak niet goed onderhouden. De apparaten in de keuken zijn bijvoorbeeld te vet en te vies om nog schoon te maken en de ruimte pal naast de plek waar je een patatje kon bestellen, ziet er ronduit smerig uit. Kortom: de beuk erin en alles opknappen en nieuw kopen. Geen ideale start natuurlijk. De man met wie ik spreek, blijkt de vader te zijn van de nieuwe eigenaar. “Die jongen mag blij zijn met een vader als u!”, roep ik nog terwijl de man verder klust.

Even verder loop ik Slijterij De Ruyter binnen, een winkel die al bijna 100 jaar is te vinden op de hoek met de Admiraal De Ruyterweg. Slijter Bert Louman kent me inmiddels en vertelt over hoe hij de buurt heeft zien veranderen. “Inmiddels heeft 80% van de klanten een ander kleurtje, prima toch? Laatst stond er een groepje jongens voor de zaak, kwam de politie vragen of ze weg moesten, blijkbaar had iemand gebeld. Kijk, het is toch een andere cultuur waarin het leven zich wat meer op straat afspeelt. Bovendien houden die jongens, ik ken ze goed, mooi mijn winkel in de gaten. Zo had die agent het nog niet gezien!”.

Zowel Bert als ook Gerry Sierat van Aladdins Notenhoek aan het Mercatorplein geven aan dat de ondernemers in de buurt de laatste jaren geen makkelijke tijden hebben gehad. Gerry maakt zich daarom namens de winkeliersvereniging sterk zo weinig mogelijk overlast te krijgen in de Jan Evertsenstraat, die straks voor langere tijd grondig wordt aangepakt (zie ook website VVD De Baarsjes). “Dat zal ongetwijfeld omzetverlies betekenen voor de winkeliers”, aldus Gerry.

Ondanks de overlast, krijg je er straks wel een mooie straat voor terug natuurlijk. Safire Barcin is eigenares van Bijouterie- en modezaak Saffier in de Jan Evertsenstraat, een stuk vóór het Mercatorplein. Haar winkel ziet er fantastisch mooi uit en is echt een aanwinst voor de buurt. Dus meiden, als jullie nog sieraden, leuke tassen of andere accessoires willen kopen, ga dan eens langs! In het stukje waar Saffier zit, zijn echter weinig andere leuke winkeltjes. Het pand tegenover staat leeg. “Ik zou daar graag een HEMA zien komen of een andere keten, dat zou deze winkel ook weer een impuls geven”, zegt Safire me.

Comments: Een reactie posten



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?