2.9.06

 

VVD programma niet sociaal?

Het concept-verkiezingsprogramma van de VVD is gepresenteerd en het zal je niet verbazen dat ik me in grote lijnen wel kan vinden in de voorstellen.

Wat is nou echt sociaal? Dat was de vraag die Verwaayen (voorzitter programmacommissie, CEO British Telecom) telkens maar weer -terecht- herhaalde als reactie op de aanhoudende kritiek over het 'onsociale karakter' van het verkiezingsprogramma. Is het sociaal om mensen weg te stoppen in een kaartenbak en met een uitkering thuis op de bank te laten zitten?

Ik kan niet ontkennen dat het programma wel erg populair is geschreven en dat de VVD zich -natuurlijk!- wil neerzetten als een partij waarop je vooral moet gaan stemmen. Minder files, minder belasting en gratis kinderopvang klinken natuurlijk ook goed in de oren. Maar belangrijker voor mij is de toon die het verkiezingsprogramma aanslaat. De VVD is altijd al een partij die er van uitgaat wat mensen wél kunnen in plaats van wat ze niet kunnen. Een partij die denkt in kansen en niet in risico's. Juist dat heeft mij er ooit toe doen besluiten om lid te worden.


Dat mensen die net wat meer kansen zien en ook risico's willen nemen, daarvoor worden beloond, dat lijkt mij heel erg fair. Ondernemers zorgen namelijk voor banen, en banen zorgen voor brood op de plank.

Of kijk bijvoorbeeld naar een thema als integratie. Waarom zou je Nederlands moeten leren? Niet 'zomaar omdat het moet', of 'omdat je anders je koffers mag pakken'. Nee, om mee te kunnen doen in de samenleving en een succesvol en gelukkig leven te hebben in Nederland! Wat mij vooral in De Baarsjes is opgevallen, is de negatieve houding van allochtonen ten opzichte van de VVD, en dan met name richting Verdonk en (inmiddels vertrokken) Hirsi Ali.

Ik hoop dat het Rutte en zijn nieuwe team wél gaat lukken om te benadrukken dat integratie kansen biedt en geluk oplevert. En dat geldt naar mijn mening voor beide kanten, want integratie vraagt ook een ontvankelijke en actieve houding van de 'oude Nederlanders'!

Kortom: lees het programma zelf eens door.
Het is een klein krantje, geschreven in leesbare taal, ook niet onbelangrijk!

Comments:
Het verkiezingsprogramma is misschien niet niet-sociaal, maar om het nou echt sociaal te noemen, daar heb ik m'n vraagtekens bij. Zo'n 80% van het budget van de nieuwe plannen (17 mld. euro) gaat op aan belastingverlaging, staatsschuldverlichting en OZB-afschaffing. In mijn ogen niet dé manier om sociaal over te komen.
 
Een reactie posten



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?