15.10.06

 

An inconvenient truth

Dat is de naam van de film waarin Al Gore in een 'slide show' duidelijk wil maken dat het met de aarde de verkeerde kant opgaat. Ik ging 'm zien met een vriend afgelopen vrijdag in Tuschinsky.

De opwarming van de aarde door het broeikaseffect gaat, volgens grafieken die hij in de film toont, sneller dan ooit. Nu is het tijd om te handelen. Doen we dat niet, dan zijn de gevolgen niet te overzien. In de film noemt hij Nederland bijvoorbeeld als gebied dat op termijn volledig onder water komt te staan als gevolg van het stijgen van de zeespiegel. Uiteraard lopen de recencies en reacties op de film enorm uiteen. De een noemt het een suggestieve sensatiefilm, de ander vindt de missie van Al Gore wetenschappelijk sterk onderbouwd. Op mij maakte de film zeker indruk, al kan ik niet ontkennen dat Gore al zijn charisma en politieke trucs uit de kast haalt om je te overtuigen.

Wat mij vooral bijblijft is de opsomming aan het eind van de film van dingen die je zélf kunt doen om te werken aan een beter milieu en de negatieve klimaatverandering tegen te gaan. Dit spreekt mij erg aan, terwijl ik meteen ook besef dat het lastig is om zelf het goede voorbeeld te geven. Want 'als ik mijn auto laat staan of wat zuiniger omspring met de verwarming, is dat toch maar een druppel op een gloeiend hete plaat'. Interessanter wordt het al, als je bedenkt dat heel veel dingen, zoals energie- of waterbesparing in huis, ook voordelig zijn voor je eigen portemonnee. Betere voorlichting hierover is een goede zaak, ook op het niveau van De Baarsjes.

Ga deze film zeker bekijken en oordeel zelf! Surf ook eens naar www.climatecrisis.net. Grappig was dat ik na de film gezien te hebben, bij de uitgang van de zaal onze eigen stadsdeelwethouder Milieu Ab Cherribi tegen het lijf liep. Benieuwd of hij zich heeft laten inspireren!

Comments: Een reactie posten



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?