23.11.06

 

Wat nu?

De stemmen zijn geteld, het volk heeft gesproken. Dagen als gisteren zijn de hoogtepunten van onze democratie. Neemt niet weg dat deze uitslag een hele lastige is. De winst van de SP is duidelijk, maar die van Geert Wilders ook. Het CDA zet de PvdA op grote afstand, maar mijn eigen VVD verliest zoals verwacht en komt op een schamele 22 zetels uit. Conclusie: einde verhaal voor de CDA-VVD(-D66) coalitie van de afgelopen jaren.

Wie kan met wie regeren? Een centrum-linkse coalitie lijkt het meest recht te doen aan de uitslag. Liefst mét de SP, als het aan ruim anderhalf miljoen Nederlanders ligt. De partij die zolang ik leef comfortabel vanaf de zijlijn ‘tegen’ roept, moet nu maar eens echt aan de bak. Maar hoelang kan Balkenende dan nog ‘de boel bij elkaar houden’? Ik laat me verrassen.

De VVD is altijd een partij geweest die graag regeert en daarvoor ook goede bestuurders in huis heeft. Maar nu lijkt het toch echt eens tijd worden om oppositie te gaan voeren. Liefst tegen de SP, als het aan mij ligt. Want de VVD heeft voor zover ik mij kan herinneren in de regering gezeten. Oppositie voeren kan ook eens geen kwaad.

Blijft wel de vraag: wat voor oppositie? Ik ben geen fan van Rita Verdonk, zoals iedereen uit mijn directe omgeving weet. Ik zou het dan ook erg vinden als de VVD een linkse regering met populistische oneliners zou gaan bestrijden. Ik moet echter wel erkennen dat veel VVD’ers wél met Verdonk weglopen. De komende tijd zal uitwijzen wat de toon gaat worden in de Tweede Kamer, bijvoorbeeld als het gaat om integratie. Geef mij maar Rutte. Ik verwacht van hem een stevig liberaal geluid, dat mensen aanspoort het beste uit zichzelf te halen én uit elkaar. Precies zoals we het hier in Amsterdam West graag zien.

Blij ben ik met de entree van de Partij voor de Dieren. Hoe je met dieren omgaat, zegt iets over de mate van beschaving in een maatschappij. Ik ben benieuwd hoe ze hun geluid kunnen laten doordringen in de Tweede Kamer.

En tot slot de uitslagen in De Baarsjes, met dank aan het Parool: klasse dat de opkomst met ruim 71,6 % weer hoger was dan in 2003. Ook hier een dikke winst voor de SP (ruim 10%) en een flink verlies voor de PvdA (ruim 10%). Het verlies voor de VVD is in dit stadsdeel met 0,1% beperkt gebleven. Voor wat het waard is!


Comments: Een reactie posten



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?