22.12.06

 

Dag van de Nederlandse preek


Gisteravond hielden vijf gebedshuizen in De Baarsjes hun deuren open voor bezoekers. Dit in het kader van Wij Amsterdammers II, waarbij het gaat om tolerantie, verbreding van het blikveld en bestrijden van vooroordelen.

Ik kon gisteren eerder weg van mijn werk in Den Haag en haastte me naar De Baarsjes. Ik had me voorgenomen om een kijkje te nemen in Moskee Ghousia en had gelezen dat daar om 17.30 uur een preek en rondleiding zou zijn. Klokslag 17.30 deed ik mijn schoenen uit, ik was de enige bezoeker! Een vriendelijke man legde me uit dat deze ruimte aan de Baarsjesweg één van de weinige Pakistaanse moskeeën is in Nederland. Er wordt gepreekt in het Urdu en normaal zijn er op gebedstijden ’s avonds tussen de twintig en vijftig gelovigen. Op religieuze feestdagen loopt dat in de honderden, met veel parkeerproblemen tot gevolg.

Tot vreugde van mijn gastheer druppelden er nog een paar bekende Baarsjesbewoners binnen. Op hun aanraden besloot ik ook maar eens te gaan kijken bij Maranatha Ministries, de kerk naast het Balboaplein (zie foto). Ik ren er regelmatig langs op zondagochtend en zie dan weleens wat mensen naar binnen gaan. Ik trof een grote lege zaal, was weer de enige, en werd ongelooflijk warm ontvangen. Uitvoerig liet ik me onder het genot van een kopje koffie informeren door Gerard, één van de voorgangers.

Maranatha is een volevangelische kerkgemeenschap, vergelijkbaar met de pinkstergemeente. Er komen bij een gemiddelde dienst in het weekend wel 700 tot 800 mensen die in gospelachtige sfeer onder begeleiding van een band staan te zingen en te klappen voor God. Na een promotiefilm en een rondleiding door het gebouw (dat eigenlijk te klein is voor het aantal bezoekers) kreeg ik bij het weggaan nog wat verse broodjes en ingepakte cadeautjes (!) mee. Goed om kennis te maken en iets meer te weten over deze bijzondere gemeenschap, die De Baarsjes als basis heeft.

Al met al had ik een opmerkelijke start van mijn avond. Jammer alleen dat er –in ieder geval op de plekken waar ik was- zo weinig mensen waren. Er zijn vast meer bewoners nieuwsgierig naar de gebedshuizen in ons stadsdeel. Mijn tip voor een volgende keer: geef er wat meer bekendheid aan, organiseer het in een weekend (beter voor de werkenden onder ons) en ook liever niet in de drukke week vlak voor kerst.

Fijne kerstdagen!

Comments: Een reactie posten



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?