28.4.07

 

Koninginnedag = zwerfvuil en grofvuil op straat

'Breng uw grofvuil naar één van de zes Afvalpunten en ontvang gratis zomerviooltjes'. Een lief zinnetje waar mijn oog op viel bij het lezen van de Baarsjes nieuwsbrief. Wat zijn we toch leuk bezig met elkaar om het gedrag van onze burgers te verbeteren!

Overmorgen is het Koninginnedag, een feest dat traditioneel voor vuile straten zorgt waar je je een weg moet banen door blikjes, bakjes, flessen, achtergelaten rommel en ga zo maar door. Het hoort erbij en de gemiddelde Amsterdammer zal zich er niet druk om maken. Wel wens ik de reinigingsdiensten veel succes met het opruimen van alle troep! Ook zag ik vanochtend alweer kinderen met hun ouders met plakband en krijtstrepen in de weer om een plekje af te bakenen voor de Vrijmarkt. Een gezellige Amsterdamse traditie. Ik herinner me echter dat ik de plakbandsporen vorig jaar tot in september op de stoepen van de Jan Evertsenstraat zag.

Vieze straten, zwerfvuil en verkeerd aangeboden grofvuil zorgen vaak voor irritaties. Ik geloof dat dit soort micro-ergernissen een grote rol spelen bij macro-problemen, zoals integratie of veiligheid. De politiek in De Baarsjes heeft daarom grote ambities voor de schoonheid van de buurt. 's Zomers zijn mensen vaker buiten met vuile straten en parken als resultaat. Een zwaardere inzet van reinigingsdiensten, afvalservice en milieupolitie is dus nodig.

Maar wat je als overheid ook doet, er is maar één echte oplossing: ruim je eigen rotzooi op en durf elkaar daar op aan te spreken!

Comments: Een reactie posten



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?