6.5.07

 

SpeedDebating op het Mercatorplein

5 mei op het Mercatorplein: speeddebating over vrijheid. Een in een rode jacquet jas gehulde dame riep vanaf een kleine verhoging de voorbijgangers op om even te blijven staan. Enkele jongeren stonden klaar om in debat te gaan over stellingen als 'Op alle middelbare scholen moet Arabisch een keuzevak worden' of 'Ten behoeve van ieders vrijheid is het goed dat er een alcoholverbod geldt op straat'.

Ik liet me verleiden om met een jongen van een jaar of vijftien te debatteren over de stelling 'Als iemand besluit te emigreren is het noodzakelijk dat diegene de taal en cultuur van dat land overneemt'. Na een paar minuten waren we het ongeveer met elkaar eens: de taal moet je leren, maar als je open staat voor de cultuur en er nieuwsgierig naar bent, dan kom je al een heel eind.

Na het korte debat kon ik nog een videoboodschap achterlaten, waarna ik mijn weg hervatte naar de groenteboer. Al met al kostte het me tien minuten. Hartstikke leuk! Helaas zorgde het lekkere weer, maar vooral de luidruchtige kermis op de achtergrond niet voor een sfeer waarin veel mensen meededen. Jammer natuurlijk, maar het is wat mij betreft voor herhaling vatbaar, en zeker niet alleen op 5 mei!

Comments: Een reactie posten



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?