17.6.07

 

Aanpakken! By any means necessary

Gisteren fietste ik door de Witte de Withstraat. Deze straat mag zich -zeker tijdens de Juni Kunstmaand- het culturele hart van De Baarsjes noemen. Met galeries, etalageprojecten en renovaties proberen we de straat naar een hoger niveau te tillen. Goed voor de levendigheid, goed voor de Chassébuurt.

Helaas kampt diezelfde Chassébuurt met grote overlast van een kleine groep jongeren. Een vestiging van Agentur, waar talentvolle kunstenaars uit het buitenland tijdelijk werken en exposeren, had een tijd overlast. Jongens gooiden de ruiten in, braken ‘voor de grap’ in en treiterden de kunstenaars. Er is ingegrepen door de politie en het jongerenwerk, maar nu is het tijdelijk gesloten om voor mij onbekende redenen. Er zou een poging worden gedaan om ‘met de jongens samen te gaan werken’, heb ik opgevangen.


Ik moest toch even slikken toen ik daar gisteren langs fietste. Planken voor de ruiten, die met bakstenen zijn ingegooid. Een stapel bakstenen die -nota bene- achteloos voor de deur is achtergelaten door een aannemer. Stom natuurlijk, want zo bindt je de kat op het spek. Dus ik nam een paar foto’s (zie hier afgebeeld), terwijl een zestal jongens me gadesloeg en een paar keer extra langzaam langs mijn fiets liep (die zat niet op slot).

Wat moeten we met dit soort tuig? Deze week pleitte onze stadsdeelvoorzitter Verburg voor Anti Social Behaviour Orders zoals in Engeland, waar jongeren een tijdelijk gebiedsverbod kunnen krijgen. Buurman Marcouch van Slotervaart ging een forse stap verder met zijn voorstel om een soort gedwongen tbs mogelijk te maken: je haalt die jongens van de straat en ze komen daar niet meer terug voordat ze gewoon kunnen functioneren in de samenleving.

Feit is dat er veel verschil zit tussen snotjongens en criminele jongeren. Beide smaken zijn te krijgen in de Chassébuurt. Juist daarom pleit ik voor zoveel mogelijk instrumenten voor de politie om die verschillende jongens (en meiden) aan te pakken. Van hard tot soft. Noem het maatwerk.

Waarom niet gedwongen tbs voor de echte criminelen? Tijdelijk cameratoezicht op strategische locaties. Gebiedsverboden. En als bekend is wie een ruit heeft ingegooid, dan lijkt het mij logisch dat de dader tot de allerlaatste cent opdraait voor de kosten. Maar bijvoorbeeld ook preventie door een nog beter zichtbare politie, actieve jeugdwerkers, het aanspreken van de ouders en signaleringsteams van bewoners die door de wijk lopen. Kortom: het tuig keihard aanpakken en voorkomen dat hun broertjes en zusjes dezelfde weg inslaan!

Comments: Een reactie posten



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?