3.6.07

 

Balboaplein: voetbalheld voor even

Een zonnige zondagmiddag en ik liep over het Balboaplein. Een paar jochies waren aan het voetballen en ik besloot om ook maar een paar schoten op doel te wagen. Het Balboaplein is eigenlijk een heel bijzonder plein, als je bedenkt dat legendarische voetballers als Frank Rijkaard en Ruud Gullit, maar bijvoorbeeld ook Tarik Oulida hier hun eerste hoogstandjes leerden. Co Adriaanse was gymleraar op de Joop Westerweelschool, direct aan het plein gelegen.

De jongetjes deden vanmiddag hun best om zo verveeld mogelijk (lees: stoer mogelijk!) de bal in het doel te jassen. Een partijtje zat er even niet in, het was blijkbaar te warm. Soms spelen ze 'negen maanden' waarbij je de bal één keer raakt en moet scoren, anders gaat er een punt af van de negen waarmee je start. Als je verliest krijg je 'kontjes' of 'billies'. Misschien maar goed dus dat het bleef bij wat gepingel en een paar schoten op doel.

Ik moet zeggen dat ik er toch een paar mooi inschoot! Even waande ik mezelf weer op het grasveld in Oudenbosch, waar ik zelf als jongetje mijn idolen nadeed. Als speler op rechts en Ajaxfan was ik dan meestal Johnny van 't Schip of Aron Winter. En als ik echt een topdag had durfde ik nog weleens een 'Rijkaard-actie' te maken of (wat later) een 'Bergkamp-stiffie'.

Ik schrok wakker: 'Gaat u die bal nog halen meneer?' Met al mijn talent had ik een afzwaaier tot ver in de Marco Polostraat weten te schieten....

Comments: Een reactie posten



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?