23.6.07

 

Mercatorplein: poëzie en rapbattles

Vandaag na de boodschappen maar even op het Mercatorplein blijven hangen. In het kader van de Juni Kunstmaand was daar het Young Art Festival. Veel jongeren dus, hier en daar een ouder dansend met kind of een nieuwsgierige voorbijganger zoals ik. Veel politie en security ook die een rustige middag leken te hebben. Na het optreden van Fouradi (wereldberoemd uit West!) kwam de lome sfeer langzaam los en stroomden er wat meer groepjes richting podium voor de rapbattles.

Rappers die elkaar 'vermoorden met woorden': erg vermakelijk. Teksten als 'tegen jou te rappen daar heb ik geen zin in, je ziet eruit als een in elkaar geslagen pinguïn' kwamen lekker aan. Zeker omdat de bewuste jongen nou net dacht dat het petje over zijn capuchon zo cool was. Samen met PvdA raadslid Yuksel Kaplan bekeek ik nog wat battles en we realiseerden ons dat het debat in de raadszaal eigenlijk maar een saaie bedoeling is..

Eerder op de dag was op hetzelfde Mercatorplein in de bieb een poëziewedstrijd. Om in stijl af te sluiten het slotfragment uit het gedicht 'Een Vlaamse in De Baarsjes' van Eva Kant:

'Want waar er mensen zijn, is er liefde, leed, hoop en wanhoop.
Dit alles deel ik met mijn buurtgenoten. In De Baarsjes.
Wiens toekomst ik met hoop koester.
Waar ik nooit wegwil.
Dit is mijn Baarsjes.
Niemand die me dat weg kan nemen'.

Comments: Een reactie posten



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?