12.10.07

 

Genieten van Ajax...

Geveld door een ordinaire griep zit ik thuis. Niet in staat om iets nuttigs te doen, maar ook weer niet zo lamlendig dat ik rillend in bed lig. Balen natuurlijk, maar gek genoeg ook een moment waar ik stilletjes naar heb uitgekeken. Want dit zijn uitgelezen momenten om iets wat je anders nooit doet te doen: de Ajax 1995 dvd bekijken bijvoorbeeld. Ooit gekregen, en lang in de kast laten staan.

Met een sinaasappel en een kop thee geniet ik van de broertjes De Boer, de jonge jongens als Seedorf en Davids, de immer sympathieke Litmanen en de vaderfiguur Rijkaard die in 1995 afscheid nam als speler. Godenzonen werden ze genoemd, de spelers die in Wenen de Europa Cup 1 veroverden. Tegen het grote AC Milan nog wel. Doelpuntenmaker Kluivert, toen nog heerlijk naturel, viel huilend in de armen van zijn ma bij aankomst op Schiphol.

De dag na de wedstrijd was ik op het Museumplein. Ik zat op de nek van een lange vriend en keek uit over de uitzinnige menigte van 120.000 fans. In de verte zag ik Louis van Gaal zijn 'karatetrap' van tijdens de finale nog eens overdoen op het podium. Wat kon die man als een demagoog het publiek toespreken. "Ajax is niet alleen kampioen van Amsterdam, neehee ook van Rótterdam, én Eindhoven!" om maar eens een gevoelige uitspraak te noemen.

Zou Adrie Koster (de man die bij Excelsior en RKC toch wat heeft gepresteerd) straks ook als kampioen op een podium het Amsterdamse publiek toespreken? Al hoop ik het van harte met al mijn liberale optimisme ... ik durf het hardop te betwijfelen. Een stad als Amsterdam verdient een topclub met (desnoods dure) topspelers en jonge Amsterdamse talenten met lef. Een team dat tot de verbeelding kan spreken . Dat het spel nu al jaren weinig verheffend is, is niet alleen jammer voor de fans maar ook slecht voor de stad. Want die dreigt hiermee een fantastisch internationaal uithangbord te verliezen.

Toch wens ik Koster als Ajacied veel sterkte en wijsheid toe, om te beginnen thuis tegen NEC. Wieweet, wordt het toch nog wat dit seizoen.

Comments: Een reactie posten



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?