5.2.08

 

Super Tuesday!

Vandaag is het Super Tuesday, en valt waarschijnlijk de beslissing over wie de presidentskandidaten gaan worden voor de Amerikaanse verkiezingen op 4 november. President van de VS is in mijn ogen nog steeds het belangrijkste politieke ambt in de wereld, dus het gáát wel ergens over.

Bovendien is het bijzonder interessant om te zien hoe er gestreden wordt om deze belangrijke politieke functie…en dan met name hoe de Amerikaanse politici dirty campaigning tot kunst lijken te verheffen en miljoenen dollars in zo’n campagne pompen. Iets waar we in ons nuchtere kikkerlandje ook in meer of mindere mate naartoe gaan. Denk maar eens terug aan de succesvolle ‘Bos is een draaikont’-campagne van het CDA bij de afgelopen verkiezingen en onlangs nog de uitspraak van Rita Verdonk dat ze minimaal tien miljoen euro wil werven voor haar campagnekas. In De Baarsjes kwamen we met 1000 euro trouwens al een heel eind;-)

Op
www.eenvandaag.nl kun je een stemwijzer doen. Aan de hand van 25 stellingen bepaal je dan welke kandidaat het beste bij je past. Bij mij stonden Hillary Clinton en Barack Obama met grote voorsprong bovenaan. Ik zou dus zeker een Democraat kiezen. Hillary had net een procentje meer in de eindscore, waarschijnlijk omdat zij -terecht vind ik- een verplichte ziektekostenverzekering wil invoeren.

De spannendste strijd zal vannacht wel gaan tussen die twee. Ik moet eerlijk zeggen dat ik ondanks de uitslag van de stemwijzer toch zeker op Obama zou stemmen. Zijn charisma en positieve toekomstvisie spreken me erg aan. En ook al is hij onervaren, Amerika kan op dit moment wel een frisse wind of change gebruiken. Bovendien zou het internationaal wel eens gunstig kunnen uitpakken. Maar of ie het gaat halen? En of de Amerikanen op 4 november een Democraat gaan kiezen? Ik heb er een hard hoofd in.

Comments: Een reactie posten



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?