10.8.09

 

Wandelen door Westerpark


Nu ik terug ben in Nederland, en weer raadslid in De Baarsjes, ga ik verder met bloggen. Als je liever niet mijn wekelijkse blogs per email ontvangt, laat het me weten: tom_leest@hotmail.com

Zoals bekend gaan we in Amsterdam van veertien naar zeven stadsdelen. Een goede ontwikkeling, die zorgt voor efficiëntie en hopelijk wat oplevert voor bewoners! De Baarsjes zal samen met Westerpark, Bos & Lommer en Oud-West fuseren tot ‘stadsdeel West’. Spannend, omdat West straks een groter gebied omvat met zo’n 130.000 inwoners. Het bracht mij op het idee om deze zomer alvast het nieuwe stadsdeel te gaan verkennen met alle actieve VVD’ers die tijd en zin hebben. In no time zijn wandelingen gepland in de huidige vier stadsdelen, met een raadslid als gids. Gisteren was de eerste, in Westerpark.

De groep verzamelt zich voor het stadsdeelkantoor aan de rand van het Westerpark. Raadslid Nils Lamme leidt ons eerst naar Big Ali, een markante Amsterdammer (en VVD’er ;) die altijd te vinden is bij zijn sportvereniging, waar hij jong en oud in staat stelt om te sporten. Prachtig initiatief, en met 600 leden een begrip in de buurt. Big Ali is in mijn ogen echt iemand die ruimte en steun verdient en zo min mogelijk gehinderd moet worden door allerlei regeltjes van de locale overheid.

We wandelen door langs de graffitimuur, waar kunstenaars zich ongestraft op uit mogen leven en waar die zondagmiddag inderdaad twee jongens aan het werk zijn. Nils laat ons ook Het Schip zien, misschien wel het bekendste gebouw in de stad in de zo typische ‘Amsterdamse School’ stijl.

Dat je ook kunt overdrijven, bewijst de plaatselijke PvdA-wethouder Steenwinkel. Hij wil tegenover het gebouw een drietal mooie bomen kappen omdat ze blijkbaar op een plek staan van waaruit Het Schip ‘zo goed tot zijn recht komt als je ernaar kijkt’. We lachen er om, maar eigenlijk is het nogal een sneu idee dat hopelijk wordt teruggedraaid….

Nils, naast raadslid ook planoloog, leidt ons langs bijzondere pleintjes en straten waar ik nog nooit ben geweest. Westerpark is eigenlijk een verzameling van vier buurten met een eigen historie en karakter, zo laat ik me vertellen. Het slotstuk is de oude Houthaven aan het IJ. Nu zijn daar bijvoorbeeld nog een artistieke broedplaats, Strand West, tijdelijke studentenwoningen, de beruchte Rochdale boot en .. hé kijk daar eens .. ook enkele containerhuisjes middenin een groot grasveld. Hier blijken Tokkie-achtige probleemgezinnen te wonen die in hun oude huis niet meer te handhaven waren. Apart experiment! In dit gebied wordt binnenkort een geheel nieuwe woonwijk aangelegd op zeven kunstmatige eilanden. Een groots en ambitieus project waar in West vast nog veel over te doen zal zijn.

Na een gezellige en leerzame middag drinken we met zijn allen wat op het terras van Pacific op het Westergasterrein. Aankomende zaterdag 15 augustus staat de wandeling door Oud-West op het programma, op 30 augustus De Baarsjes en 12 september Bos & Lommer. Vind je dit ook leuk? Stuur me dan een mail!


Comments: Een reactie posten



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?