28.11.09

 

Burgemeester Cohen, geef ons een voetbalfeest!


Afgelopen dinsdag heb ik een motie ingediend in de deelraad van De Baarsjes over het WK voetbal van aankomende zomer. Al verschillende malen bij vorige EK’s en WK’s is door horecaondernemers geprobeerd om een scherm buiten te zetten waarop buurtbewoners samen Oranje kunnen kijken. De PvdA heeft al eens een voorstel gedaan met die strekking en Het Sieraad voelde er vorig jaar voor om zo’n evenement te organiseren. Oranje staat bij de grote toernooien vaak garant voor een gezellig volksfeest en een echt wij-gevoel.

Toch is het er in De Baarsjes nooit van gekomen, omdat vergunningsaanvragen te laat werden ingediend of (vooral) omdat burgemeester Cohen het tegenhield. Met als enige uitzondering de halve finale Turkije-Duitsland op het EK van vorig jaar.

Ook voor volgend jaar zijn horeca-ondernemers al enthousiast aan het nadenken om iets te organiseren rondom het WK voetbal in Zuid-Afrika. Zo kwam ik laatst bij café Cook, waar eigenaar Appie me vertelde dat ze het wel erg leuk zouden vinden om bijvoorbeeld een scherm buiten te zetten op het Jan Maijenplein. Misschien zelfs wel met een kleine tribune ervoor.
Het leek mij een goed idee dat het stadsdeel samen met horecaondernemers in De Baarsjes alvast bekijkt hoe we zoiets kunnen organiseren. Zodat het nu een keer echt gaat lukken. Ik heb met deze motie het dagelijks bestuur opgeroepen om alvast met ondernemers in gesprek te gaan over vergunningsvoorwaarden en ook om de burgemeester warm te maken voor dit idee.

Ik kreeg hiervoor steun van alle partijen, maar de vraag is of Cohen het zelf ziet zitten. Hij beslist en blijkbaar is hij bang voor veiligheidsrisico’s en overlast voor bewoners. Ik vind dat jammer, want onder bepaalde voorwaarden zou je toch best (kleinschalige of grootschalige) initiatieven van ondernemers in de stad kunnen ondersteunen. Mijn voorstel zal waarschijnlijk ook door de VVD in de gemeenteraad worden ingediend, om de druk nog iets te vergroten. Zou het niet fantastisch zijn om straks in juni bij het horecapaviljoen op het nieuwe Mercatorplein een voetbalfeest te organiseren en samen naar Oranje te kijken?

Comments: Een reactie posten



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?