16.11.09

 

Reisje naar New York voor Baarsjesjongeren ....

Wat een dag vandaag. Ik werd plat gebeld door de pers, naar aanleiding van een gezamenlijk persbericht met D66. We vinden het onzin dat het Dagelijks Bestuur 25.000 euro heeft gereserveerd in de begroting voor het project 'Alle hens aan dek'. Met het project wil het Dagelijks Bestuur twaalf Baarsjesjongeren die zich goed gedragen (lees: zich normaal en positief gedragen en niemand lastigvallen op straat) gedurende tien dagen laten meevaren op een schip over de Hudsonrivier in New York. Tijdens de reis kunnen de jongeren ‘werken aan hun wereldoriëntatie’, volgen ze een training en houden ze het thuisfront op de hoogte met youtube filmpjes.

Hoe verzin je het, in een stadsdeel dat bijna uit zijn voegen barst door alle activiteiten, trajecten en projecten voor jongeren om hun talenten te ontwikkelen. Dat het project wordt bekostigd met zogenaamd ‘Krachtwijkengeld’, doet voor mij absoluut niet ter zake. Ik heb me de laatste weken geërgerd aan berichtgeving over gemeenten die blijkbaar niet al deze gelden uit Den Haag hebben besteed. Dit wordt soms neergezet als ondermaats presteren, terwijl ik denk: “Vogelaargeld of niet, het blijft toch belastinggeld?!" Laten we daar in ieder geval verstandig mee omgaan, en niet besteden aan reisjes naar New York. Hoe kunnen wij jongeren in De Baarsjes, die vakken vullen of kranten bezorgen en hard sparen voor een vakantie, uitleggen dat we zo'n ticket New York cadeau doen aan een stel leeftijdsgenoten, als beloning voor 'goed gedrag'? Ik weet het niet.

Onze stadsdeelvoorzitter (PvdA) Godfried Lambriex zegt hierover vandaag in het Parool: "Waarin verschilt deze aanpak van die waarbij een rechtenstudent voor drie maanden met een beurs naar Harvard wordt gestuurd?" Met zo'n wereldvreemde vergelijking jaag je volgens mij als PvdA je kiezers met een rotvaart weg .... alsjeblieft zeg. Op verschillende internetfora stroomden vandaag massaal reacties binnen van mensen die het roerend met de VVD eens zijn en liever zien dat het project wordt afgeblazen.

Volgende week is de begrotingsbehandeling in de deelraad. Wij hebben voorstellen om overbodige en betuttelende projecten te schrappen. Dit project is daar één van. Ik hoop dat Groen Links en de PvdA zich realiseren dat ze zijn doorgeschoten in hun goede bedoelingen, zich vermannen en ons voorstel steunen!


Comments:
het gaat toch echt de verkeerde kant op in Nederland. als dit waar is dan moest elke hardwerkende Nederlander nog langer weigeren om belasting te betalen.
als onze marokkaanse relschoppers er een zooitje van maken bedenken we geldverslindende oplossingen op geldverslindende oplossingen om ze te vriend te houden, als ze normaal doen ook. hoe leg ik dit nog uit?
 
Een reactie posten



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?