4.11.09

 

West We Can!

Vandaag is het vier november, een dag die ik niet snel zal vergeten. Precies een jaar geleden betekende deze dag voor mij het einde van een week campagne voeren in Philadelphia. Samen met Yvonne de Baay, raadslid in Diemen. De laatste dagen waren een soort volksfeest geworden in de zwarte wijken waar wij ons campagnewerk deden. Toch waren er velen -waaronder ik- die nog steeds niet konden geloven dat een donkere man met zo'n gekke naam tot president van Amerika gekozen zou gaan worden. Zouden al die mensen bij wie ik had aangebeld ook wel écht naar de stembus gaan?

Met een groep vrijwilligers gingen we de straat op voor de 'final push to get out the vote'. Flyers uitdelen, de laatste stickers, automobilisten aanspreken. De spanning steeg. Een voorbijgangster wist te melden dat McCain al voorlag in enkele exit polls. Het zou toch niet .... op het Obama hoofdkantoor in het centrum van de stad zaten omaatjes, maar ook kinderen van een jaar of twaalf tot sluiting van de stembureaus hun lijsten af te bellen. Daarna zat het erop, en begon het lange wachten. De eerste staten kleurden blauw. Toen even later 'onze staat' Pennsylvania met overmacht naar Obama ging, was er een explosie van gejuich. Er werd wat afgeknuffeld die avond en er vloeiden veel tranen, mijn t-shirt was er kletsnat van. Nadat historie was geschreven, de overwinningsspeech was uitgesproken, ontstond er een soort van spontaan feest op straat met toeterende auto's en een juichende menigte. De opluchting was enorm, de nare smaak van acht jaren Bush werd die nacht weggespoeld.

Nu zijn we een jaar verder. Doet ie het goed? Ik vind van wel. Onder zware omstandigheden worden verstandige keuzes gemaakt, en steekt deze president zijn nek uit voor hervormingen in de gezondheidszorg waar zoveel Amerikanen naar snakken. Een echt oordeel kun je waarschijnlijk pas over een jaar of acht vellen.
Vandaag heb ik vooral een herinnering aan die waanzinnige, historische avond die ik mocht meemaken in Philadelphia. De energie die daar vrijkwam is er nog steeds. Alles is mogelijk.
Een liberaal West met een overwinning voor de VVD op 3 maart? .... West We Can!

Comments: Een reactie posten



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?