8.1.10

 

Bloemetje na overval


Afgelopen dinsdagavond werd de Gall en Gall op het Hugo de Grootplein op brute wijze overvallen. Een medewerker werd hierbij bedreigd met een mes en een pistool door een groepje van drie jongens van rond de twintig. Gisteren ben ik even langsgeweest met een bloemetje. De betreffende medewerker was alweer aan het werk. Hij is natuurlijk erg geschrokken, maar reageerde leuk op het bloemetje en maakte naar omstandigheden een positieve indruk. Hij vertelde mij dat dit voor hem de eerste keer was. Maar ook dat zijn voorganger ermee was opgehouden nadat deze ook was overvallen.

De toename van overvallen op kleine ondernemers in Amsterdam is zorgwekkend. Dit soort daders deinst nergens voor terug en gebruikt zwaar geweld voor een paar euro's buit. Het lijken wel Braziliaanse of Zuidafrikaanse toestanden, landen waar de 'value of life' extreem klein is en straatrovers niks te verliezen hebben .... en dat terwijl je in een land als Nederland juist alles te winnen hebt. Onbegrijpelijk.

Een kant-en-klaar antwoord is er niet. In De Baarsjes hebben we als raad winkeliers al 'ns met subsidies gestimuleerd om maatregelen te treffen, bijvoorbeeld cameratoezicht. Bezuinigen op de politie (ideetje van minister Ter Horst) lijkt me in ieder geval volkomen misplaatst. Veiligheid is een kerntaak, misschien wel dé kerntaak van de overheid.

Comments:
Ik kende de voor-voor-malige eigenaar toen ik in de Van Houweningenstraat woonde.

Er zijn altijd overvallen geweest! Zelfs het pistool op het hoofd gericht.

Overal de camera opzetten!
 
Een reactie posten



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?