28.6.10

 

Cameratoezicht in de Jan van Galenstraat

Vorige week donderdag was het weer raak in de Jan van Galenstraat. Tegen sluitingstijd werd de Albert Heijn overvallen .... politiehelicopters cirkelden boven West, straten werden afgezet en de politie hield een klopjacht op de daders waarbij meerdere malen werd geschoten. Het zorgde voor veel onrust in de buurt, en leidde gelukkig ook tot de aanhouding van een verdachte. De volgende dag hoorde ik in de bewuste Albert Heijn dat de betrokken personeelsleden goed begeleid worden en vooral erg geschrokken zijn. Gelukkig maar, het had ook anders kunnen aflopen.

Na de toegenomen overlast op straat, de overval bij Etos, de ingeslagen ruit bij Döner Plaza en de aanslag op Ram’s Roti het zoveelste incident. Er komt nu een integraal veiligheidsplan voor de Jan van Galenstraat. Cameratoezicht ‘wordt voorbereid en ingezet zodra dit nodig is’ , valt te lezen in een brief van de stadsdeelvoorzitter aan ondernemers in de straat. Wat de VVD betreft komt dat cameratoezicht er per direct en wordt samen met ondernemers en bewoners gewerkt aan een veiligere straat. Ik zal me daar voor blijven inzetten en het DB hiertoe aansporen.

Ik ben blij dat nu (vrijwel) alle partijen de noodzaak inzien van camera’s als onderdeel van een groter veiligheidsplan. Soms is het niet leuk om gelijk te krijgen. Eind 2009 stelde ik vragen in De Baarsjes over de mogelijkheden voor cameratoezicht op deze plek. Te ingewikkeld. Tijdens de campagne vonden velen mijn oproep hiertoe overdreven en voorbarig. En nu lijkt het er dan toch van te komen ‘dankzij’ genoemde incidenten. Ik hoop dat er in de toekomst minder krampachtig met de inzet van middelen als cameratoezicht wordt omgegaan in Amsterdam-West.

Comments: Een reactie posten



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?