7.9.10

 

Over Ramadan en Wilders tijdens de iftarmaaltijd

Nog een dag, dan is de Ramadan voorbij en vieren veel bewoners in West het Suikerfeest. Op de valreep bezocht ik vanavond een iftarbijeenkomst in jongerencentrum MGT aan de Wiltzanghlaan.

Samen met mederaadsleden Orhan Kayar (PvdA) en Peter Jasperse (D66) nam ik plaats aan tafel. Terwijl bezoekers het jongerencentrum binnen druppelden, begon de avond met een koranrecitatie, gevolgd door een diapresentatie met beelden van activiteiten van MGT uit het afgelopen jaar. Ook speelden twee jongens op een Ney, een soort fluit. Imam Rasit Uygun hield vervolgens een lezing over ‘wat de Ramadan zo bijzonder maakt’. Tijdens de Ramadanmaand worden moslims zich bijvoorbeeld meer bewust van de armoede in de wereld, geven zij (meer) aan goede doelen en ontmoeten zij elkaar vaker. Daarnaast staat de Ramadan voor tolerantie, dienen moslims afstand te nemen van roddelen en kwaadsprekerij en geeft het vasten een bepaalde mate van geestelijke rust. Bijzonder: volgens Uygun resulteert dit ook standaard in minder criminaliteit tijdens de Ramadanmaand.

Na het verbreken van het vasten, om exact zeven voor halfnegen, begonnen we aan de maaltijd. Ik kon het niet laten om aanwezige jongens (waar waren de meiden?!) te bevragen over de mogelijke samenwerking van mijn partij met de PVV. Het viel me op dat de meesten de politiek wel een beetje volgen. Over de vaste vooroordelen -de VVD is toch die partij voor rijken?- stapten we gelukkig vrij snel heen. Tot mijn verbazing vond het merendeel van de (Turkse) jongens aan tafel dat de PVV gewoon maar moet gaan meeregeren. “Want zonder verantwoordelijkheid wordt die Wilders alleen maar groter”, aldus een jongen van zestien.

Het was leuk om met betrokken jongeren te praten over politiek. Tijdens de campagne waren er ook al enkele debatten in jongerencentra in West en wat mij betreft gaan we daar ook buiten verkiezingstijd mee door!

Comments: Een reactie posten



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?