24.10.10

 

Meelopen met de politie

Sinds ik als raadslid veiligheid in mijn portefeuille heb, wilde ik altijd al eens meelopen met een wijkteam van de politie. Afgelopen vrijdag was het zover!

Ik meldde me aan het einde van de middag bij bureau Bos en Lommer aan de Hoofdweg, waar de chef van dienst me wegwijs maakte en voorstelde aan zijn collega’s. Ook werd me verteld hoe de politieorganisatie in elkaar zit. Net als in veel andere (overheids)organisaties kan het allemaal wat effectiever en efficiënter. Het nieuwe kabinet zal inzetten op een kleiner aantal regio’s. Centraal regelen wat centraal geregeld kán worden, volgens de chef van dienst een goede zaak. Amsterdam Amstelland is een van de 25 regio’s en daarbinnen valt Stadsdeel West samen met Nieuw-West onder ‘district 5’. In dit district zijn zeven bureaus.

Er gebeurt veel op zo’n politiebureau. Het is een komen en gaan van het biketeam, de auto’s en de motorrijders. Ieder bureau heeft in principe herkenbare en onherkenbare surveillanceauto’s en motoren tot zijn beschikking. Het biketeam wordt sinds kort ingezet, bijvoorbeeld rondom de Jan van Galenstraat. Met de jeugdoverlast in een wijk als Bos en Lommer, zijn fietsen en vooral motors van belang. Op een motor ben je wendbaarder, de scooters te vlug af en maak je sneller contact.

Die middag bracht een van de motorrijders een jongen binnen, die vervolgens moest worden ‘voorgeleid’ en overgedragen aan justitie. Voor een bijzonder behulpzame getuige werd een bosje bloemen besteld. Ook werd een verwarde, alcoholverslaafde man binnengebracht. Hiervoor werd iemand van de GGD opgeroepen, die meteen langskwam en hem een hulpaanbod deed. Ook dat hoort bij het politiewerk. Ik merkte al snel dat een aanhouding en voorgeleiding veel administratief werk met zich meebrengt. Agenten zitten dan toch weer een tijdje achter hun PC op het bureau. Dat kan anders.

Nadat we met een groot deel van het team op een rustig moment hadden gegeten op het bureau (vrij uniek, volgens de agenten), reed ik met de chef van dienst een paar uur door West. Alle meldingen van die avond kwamen op de radio langs. Ruzies, huiselijk geweld, verwarde figuren, een stomdronken jongere die moest worden voorgeleid en een melding van een overval die loos alarm bleek te zijn. Vooral huiselijk geweld is aan de orde van de dag in West..

Bij enkele meldingen namen we zelf een kijkje. Tussendoor gingen we nog even langs een mevrouw, wiens auto gestolen was maar inmiddels was teruggevonden. We brachten een bezoek aan de meldkamer (waar alle 1-1-2 telefoontjes binnenkomen) en aan het bureau aan het August Allebeplein. In Nieuw West hangen veel meer camera’s dan in West, en natuurlijk kwamen toen ook de onlangs geïnstalleerde camera’s in de Jan van Galen ter sprake. De politie is hier blij mee, omdat het de pakkans écht vergroot.

En toen zat de ‘middagdienst’ er alweer op en volgde nog een debriefing met het hele team. Ik vond het een onwijs leerzame ervaring en heb een goede indruk gekregen van het politiewerk in West. Wordt vervolgd!

Comments: Een reactie posten



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?