19.8.11

 

"In gelul kan ik m'n fiets niet kwijt!"

Via nieuwsuitamsterdam.nl kreeg ik een tip dat het geld voor het aanvragen van fietsenrekken in West blijkbaar op is. Op de website van het stadsdeel stond inderdaad dat “door het grote aantal aanvragen het budget voor 2011 al op is, daarom worden er tijdelijk geen aanvragen meer in behandeling genomen. Verzoeken die na april 2011 zijn ingediend, worden geregistreerd maar kunnen pas medio 2012 beoordeeld worden”.

Ik zakte door mijn stoel van verbazing. Wat een droevenis .... onlangs heeft vrijwel de gehele deelraad nog onze motie aangenomen om de aanvraagprocedure makkelijker te maken en een flink aantal extra rekken te plaatsen. Ik kreeg toen veel reacties van bewoners die slechte ervaringen hebben met de tijd en moeite die zo’n aanvraag kost. Portefeuillehouder Dirk de Jager was blij met onze motie, omdat het Dagelijks Bestuur –en natuurlijk zijn partij GroenLinks- de fiets echt wil stimuleren in West .. en dan zo’n mededeling op je website plaatsen? Zelfs de meest volhardende, heldhaftige bewoner die nog van plan was door de bureaucratische procedure heen te breken en een fietsenrek aan te vragen, zal hier radeloos van worden.

Hoelang moet het nog duren voordat er serieus actie wordt ondernomen? Het gaat om een praktisch, zichtbaar probleem waar je als bestuurder van een stadsdeel –zolang die nog bestaan- echt je tanden in kunt zetten. Dit duurt te lang, alle goede bedoelingen daar gelaten. In gelul kun je je fiets niet kwijt!, zou wijlen Jan Schaefer misschien wel hebben uitgeroepen.

Samen met mijn VVD-collega's in West ga ik een voorstel voorbereiden, nu het Dagelijks Bestuur geen oplossing biedt. Ik denk bijvoorbeeld aan een klein ‘fonds’ voor bewoners die graag een fietsenrek voor de deur willen, en nu door ons ‘fietsvriendelijke’ bestuur zonder pardon een jaar in de wacht worden gezet.

Inmiddels heeft het stadsdeel snel een rectificatie geplaatst waaruit blijkt dat aanvragen na 1 april toch wel 'in behandeling worden genomen'. Als je een aanvraag indient, komt voor het einde van het jaar bericht. Wat dat in de praktijk betekent voor de plaatsing van fietsenrekken blijft onduidelijk.

Comments: Een reactie posten



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?