3.8.12

 

Gaypride!

Deze week zijn er tal van activiteiten in het kader van de jaarlijkse Gaypride in Amsterdam. Morgen vaar ik mee met de VVD boot (nr. 38!) tijdens de Canal Parade. Waarom eigenlijk?

Natuurlijk kan liefde ook ontstaan tussen twee mannen of twee vrouwen, en liefde is iets heel moois! Ik zie daarin geen verschil tussen homo- en heterostellen.

Helaas zien veel mensen op deze wereld dat  anders. In tientallen landen is homoseksualiteit wettelijk strafbaar en in nog meer landen lopen mensen gevaar als ze uitkomen voor hun homoseksuele geaardheid. Dat is in mijn ogen diep triest en onaanvaardbaar .... hier in Nederland ligt dat gelukkig anders. Maar toch, ook in ons eigen tolerante Amsterdam is het geweld en de agressie tegen homo's het afgelopen jaar weer toegenomen. Reden genoeg om discriminatie en hate crimes in de stad hoog op de politieke agenda te houden. "Overal homo kunnen zijn", is morgen dan ook de boodschap van de VVD-boot.

Veel mensen kennen de Canal Parade van de jaarlijkse nieuwsflits van 10 seconden die voorbij komt op televisie, waar je dan een stel halfnaakte mannen ziet dansen. Ik vond het altijd een beetje overdreven gedoe met een averechtse werking. Totdat ik zelf als toeschouwer langs de Prinsengracht stond en mijn mening helemaal moest bijstellen. De 80 boten laten juist zien dat de homogemeenschap in Nederland zeer breed en divers is, veel boten hebben een thema of boodschap en de mensen langs de kant maken er een geweldig feest van! Ik ben er morgen bij, u ook?



Comments: Een reactie posten



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?